Only In China

Att åka kollektivt i Shanghai är enkelt 🙂 Varje gång jag tar tunnelbana tänker jag på hur effektivt det är.   Jag tror att jag visat hur det går till eller snarare hur det är tänkt att gå till .  Det finns markering i golvet / plattformen var man ska stå,   3 pilar, Två var man ska stå för att gå på och en för var man ska gå av.  Avstigning OCH påstigning är i många fall är en rejäl stress eftersom man går på och av samtidigt. Trångt i dörren med andra ord. Så vassa armbågar har man skaffat sig och en viss fördel med att vara västerlänning för ofta är man ett huvud längre och lite bredare än en kines i allmänhet 🙂

På de stora stationerna är det alltid mycket folk och alla står i en lång kö i väntan att få gå på. När tåget kommer till stationen så trängs , knuffas det för att komma med. Ett  högt pipande/tutande varnar att dörrarna stängs , de stängs även om alla inte kommit på. Så det gäller att knö sig in, även om man inte tror det finns plats så finns det ofta en plats. Brukar dock undvika att åka i rusningstrafik 🙂 Den värsta rusningen är mellan ca 7.30 – 9.30 på morgonen och mellan 5.30- 7.30 på kvällen. Regnar det är det helt galet med människor och absolut omöjligt att få taxi så då trängs och knuffas det i tunnelbanan.

Tänker på hur det är i Sverige i rusningtrafik, där föraren ofta tittar så alla är med. Här stängs bara dörren.  Men som en kinesiska sa, lite skillnad med 25 miljoner människor. Nu när vi åkte tåg  till Nanjing så var det en markant skillnad. Till och med vår guide såg det. När vi närmade oss stationen stod alla kineser upp i god tid för att förbereda sig att gå av medan alla västerlänningar fortfarande satt kvar .  Är ingen skillnad på tåg eller tunnelbana, den avgår alltid i tid. Inga förseningar här inte. Hörde att det till och med finns möjlighet att få ett intyg om man är sen till sitt arbete på grund av att tåg / tunnelbana är försenad.

Jag märker inte direkt att jag ändrat mitt beteende men har säkert gjort det. Smyger  på helt obemärkt.  🙂 Fick en liten påminnelse i somras när vi åkte spårvagn.  Stod så fint på rad och spårvagnen stannade och jag klev på samtidigt som  de gick av , och hörde direkt kommentaren att ” fattar inte att de måste gå på när man ska gå av ” .. löjligt 🙂 Janne skrattade gott åt kommentaren och sa att vi är inte i Kina nu.

Brukar ibland  reflektera över hur ens beteende ändrats fast man inte ser det . Men man är tvungen att ändra och följa mönstren här för att underlätta för sig själv och acceptera att regler / levnadsstilen är annorlunda. Ofta som jag rycker på axlarna och konstaterar att det är ingen ide att fundera över varför det är som det är.  Av gäster får man ibland frågan, men jag har inget bra  svar. Det är som det är i Kina 🙂 Only In China som vi brukar säga.

 

puss och kram E

Kommentera

