Paris Hilton

Såg precis att Paris Hilton är i Shanghai.  Hon ska visst älska Kina och dess kultur och folk  och är kulturell ambassadör. Jag hade ingen aning om att Paris Hilton var en sådan älskare av detta land. Inte riktigt den bild jag har av henne 🙂

Men hon har lagt ut en bild där hon skriver att hon älskar kinas mat. Bilden har blivit lite i ifrågasatt eftersom man ser både gaffel och kniv, morotsjuice och panini. Hon kanske inte är en sådan expert när allt kommer omkring.

Ett nytt ord som jag lärde mig är sinophile och enligt wikipedia  är det en person som älskar:

  • Chinese cuisine
  • Chinese languages (typically Mandarin or Cantonese)
  • Chinese calligraphy and art
  • Chinese astrology or horoscopes
  • Ancient art of feng shui – Daoism
  • Chan Buddhism
  • Chinese philosophy – Confucianism
  • Martial arts, such as variants of Kung fu
  • Traditional cultural Han Chinese clothing Hanfu and Manchu-influenced Chinese clothing Qipao
  • Chinese tea culture
  • Chinese wine culture and baijiu

Man ska ju lära sig en ny sak varje dag så det var min nya lärdom, sinophile

Love E

Kommentera

