Fredag, igen ?

Veckan går otroligt snabbt, det var ju nyss måndag och jag hade hela veckan framför mig. Idag när jag vaknar så är det fredag. Igen ? Vart tar dagarna vägen egentligen. På något konstigt sätt tycker jag att dagarna går fortare nu än när jag jobbade. Men visst borde det vara så att nu ska dagarna gå långsamt ? Hur som helst , den logistiken går inte ihop. Jag konstaterar att veckan har två dagar. Måndag och fredag. Resten bara susar förbi, helt obemärkt.

fredagar enligt wikipedia :

  • I kristen tradition är fredagen en fastedag, eftersom Jesus blev korsfäst en fredag. Särskilt högtidlighålls Jesu korsfästelse på långfredagen, fredagen före påsk.
  • Fredag ansågs förr som en dag som var olämplig att börja med ett större arbete på, till exempel så sin gröda. Det var också olämpligt att starta en resa, särskilt en längre resa till sjöss.
  • De månader då den 13:e är en fredag anser somliga det vara en otursdag. Detta kopplat till en kombination av fredagen och det gamla oturtalet 13. Kanske för att Jesus antas korsfästes fredagen den 13:e .
  • Med ”Black Friday” menas olyckor som hänt på fredagar, men också första dagen efter Thanksgiving då julhandeln börjar officiellt. Ibland kallas Fredagen den 13 för ”Black Friday”
  • I Daniel Defoes roman Robinson Crusoe kallar huvudpersonen sin infödde följeslagare ”Fredag”.

fredag

 

 

Love E

Kommentera

