Lärdom för livet

Idag måndag så sitter jag här i köket , tittar på webTV och helt plötsligt ringer det på dörren. Utanför står ”vattenkillen” han som läser av vår vattenmätare. Med sig har han en annan kille som pratar engelska. Han säger att det är något fel på vattenmätaren. Att vi gör av med för mycket vatten efter det som de läst av.

Han tittar och visar mig att antagligen så har vi en vattenläcka på ett rör. Eller värsta tanken som vi fick, är det någon som kopplat på sig på vårt vatten ? Tyvärr, ja jag måste skriva tyvärr. Vår erfarenhet av kineser när det gäller att utnyttja och lura västerlänningar är inte den bästa. Nu är det bara att vänta och se. De skulle undersöka vad felet kan vara och återkomma till vår agent. Annars sitter vi här med räkning på över 2 000 rmb för vatten.

För en stund sedan fick jag ett sms,  inte någon som jag är vän med. Men såg att det var från vår förra landlord. Han undrade om vi hade tagit med oss nyckeln till skrivbordet . Han som anklagade oss för att stulit en garderob. Varför skulle vi tagit med en garderob ? Nu svarade jag att vi hade inte hade någon nyckel  och inte fått någon nyckel så vi kunde inte öppna lådan på 2 år , men hur kan vi bevisa det ?

Lärdomen är….kolla och kolla igen och om möjligt kolla igen. Skriv ner, ta foton och framför allt ha konversationen på mail. Är vi blåögda, skyddade från allt ont, lever i ett land där inget ont händer ? My eyes are wide open och det är något som Kina lärt mig. Inte lita på någon och ha bevis för allt.

Love E

Kommentera

