Utvärdering

Idag när jag satt i taxin på väg till golfen satt jag och tänkte på hur saker blivit annorlunda och hur jag utvecklats som människa. Jag har lärt mig massor av saker. När vi åkte hit för 2 år sedan hade jag ingen aning om vilket äventyr det skulle bli. Kommer ihåg att jag och J pratade om att språket skulle nog bli det värsta och att vi skulle vara förberedda på det.

Idag är jag så glad och tacksam över svenska klubben i Shanghai. Den är verkligen en lifesaver för en hemmafru eller taitai som det så fint heter på mandarin. Trodde jag skulle sakna att inte arbeta och sakna Sverige. Klart att jag saknar mitt arbete och klart att jag saknar Sverige.   Mest saknar jag mina arbetskamrater, barnen. Men idag mår jag väldigt mycket bättre. Stressmagen är borta. Sömnlösa nätter är borta ( idag beror de mer på att jag inte är trött ). Jag mår helt enkelt väldigt bra.

Kan avslöja här i största hemlighet att vi kommer nog inte åka hem till Sverige nästa år utan det blir nog ett annat land i Asien som börjar på S…..men det är något vi lärt oss här. Inget är klart förrän pappret är påskrivet. Muntligt löfte betyder ingenting här. Så  det kanske blir kära Göteborg också och tillbaka till jobb.

Listan över saker :

  • jag har lärt mig mandarin. Pratar inte flytande av något slag men jag klarar mig.
  • lärt mig att handla mat, det tar inte en timme längre utan kanske 3-4 timmar. Beroende på hur många ställen man ska till för hitta det vi vill ha.
  • Åka taxi och säga vart jag ska på mandarin
  • åka taxi utan bilbälte. Ingen bedrift men här finns själv bältet men det man knäpper fast sig i är väl gömt under sätet.
  • tålamod. Här tar allt dubbelt och kanske mer tid. Åka taxi i rusningstrafik tex. och du sitter fast i 1-2 h. Då får man tålamod.
  • lärt mig att fotografera
  • tagit lektioner i golf och köpt golfklubbor. Till och med spelat golf med J . något som vi aldrig trodde skulle hända.
  • lärt mig att låta någon annan diska, städa, tvätta och stryka.
  • Lärt mig att Thailand är ett fantastiskt land.
  • Dricka flaskvatten.
  • Skräddarsydda kläder är en lyx
  • Upptäckt att handla är väldigt roligt 🙂
  • tyvärr kan jag inte säga att min engelska blivit bättre men….pratar nästan lika mycket engelska som svenska numera.
  • slutat att kryssa mig fram på trottoaren. Stadig blick framåt och sen bara gå
  • äta med pinnar
  • lärt känna massor av underbara människor
  • oh ja Mahjong får jag inte glömma. Det har jag lär mig.

Liten utvärdering som säker byggs på men är vad jag tänker på just nu. Klart att jag saknar familj och släkt och vänner hemma i Sverige, ingen får tro något annat. Men vi bor i en härlig stad och har bytt 2 månader sommar och 10 månader vinter mot 2 månader vinter och 10 månader sommar. Det är inte alla som gjort det.

 

Love E

Kommentera

