Hej världen… igen!

Nu har jag äntligen bestämt mig, tror jag. Jag kommer att ha en ny adress till min blogg.  Det känns konstigt att ändra men det finns lite mer ”lull-lull”(som min sambo skulle sagt) här i word-press.  Helt plötsligt känner jag en stor press att detta ska bli något bra, att jag har något intressant för er att läsa. Från första början startade jag denna blogg av ren nyfikenhet, hur skulle det kännas att ha en blogg? När jag var yngre skrev jag alltid dagbok och hittade för några år sedan böckerna när vi städade inför flytten då. Vilken rolig läsning, det kan jag lova. Men nu ska det bli en dagbok i stora mått, mitt livs resa som ni ska få vara med på.

Vad har hänt sedan sist då, jo jag har börjat min längsta semester. Förhoppningsvis varar den i minst 2 år. Känns både läskigt och roligt på samma gång. För några veckor sedan var vi på kultur-omställningsutbildning i Stockholm. Där fick vi bland annat veta om interkulturell kommunikation, kulturomställning, hur det är att bo/arbeta utomlands. Första dagen var lång och många intryck. Det första vi möttes av var en fantastisk människa Anders Hovemyr, han hade gjort detta i 25 år. Att lyssna på honom var som en en mans show. Han pratade mycket och gav oss inre bilder, en fantastisk föreläsare. Han pratade om den nya rollen i det nya landet, förväntningar och möjligheter och hur man reagerar mentalt och fysiskt när vi ska bygga upp en vardag i en annan kultur.  För att underlätta sin utresa finns det några saker som man ska tänka på innan:

  • Ta med saker hemifrån som får oss att trivas
  • Viktigt att skapa ett hem, vi bor där och hemma är INTE i Sverige. Påpekade han många gånger tex att man åker till Sverige på tillfälligt besök
  • Avsked, den jobbiga biten, fick mig att bli väldigt rörd. Vad många man ska ta avsked från och hur viktigt det är för alla parter. Att sätta punkt, vi ska trots allt bo långt bort.
  • Leta upp folk i det nya landet. Ingen som ringer på dörren eller telefonen och frågar om vi ska fika tex.

Vi var ca 40 personer och alla skulle åka till olika platser i världen. Allt från  Indien, USA, Holland, Singapore och så då mitt nya land Folkrepubliken Kina, Shanghai.

 

Kommentera

